“Året er 1944 og I er modstandsfolk interneret i Frøslevlejren. I samarbejde med modstandsfolk på fri fod udenfor lejren har I planlagt en storstilet flugtaktion inden I bliver flyttet videre til en anden lejr længere syd på. I har fået fat i en kopi af nøglen til lejrkommandantens kontor og jeres opgave er at snige jer ind på kontoret samme nat flugten skal foregå. På kontoret findes oplysninger om den hemmelige vej igennem minefeltet, hvilket er essentielt for planens succes. Derudover kan man også afbryde alt strøm i lejren veed at få adgang til de to sikringsbokse. Modstandsbevægelsen har forsøgt at smugle en hemmelig instruktion ind i lejren skjult i en bog. Desværre er bogen blevet konfiskeret af kommandanten. Jeres første opgave er at lokalisere bogen, finde meddelelsen og få kontakt med modstandsbevægelsen udenfor hegnet. De vil give jer yderligere instruktion. I har dog kun 35 minutter inden kommandanten vender tilbage.”

Den store flugt er udviklet og driftet i samarbejde med Frøslevlejrens Museum. Rummet er placeret i en af lejrens oprindelige fangebarakker, hvilket tilskriver hele oplevelsen en autencitet af en anden verden. Rummet er designet til besøgende i alle aldre uden forudgående erfaring med escape rooms. For at kunne give alle en god oplevelse, er der indbygget et automatiseret ledetrådssystem, der giver mere og mere hjælp jo længere tid der går uden at en gåde er blevet løst.

Lys, lyd og scenografi understøtter præmisen om, at spillerne er på et kontor i en fangelejr under anden verdenskrig med alle de lyde der måtte være. Iscenesættelsen er responsiv og interaktiv: Den reagerer på spillerne og tvinger dem til at reagere tilbage.